Nota: acest articol a fost publicat in numarul 12 (august 2015) al publicatiei lunare "Azi la Mizil".
____________________________________________________________________________
Adoptarea codului
fiscal, cu unanimitate în parlament, a împărţit decidenţii economici la vârf în
două tabere: pe de o parte guvernul şi parlamentul, adepţi ai modificărilor din
codul fiscal, care presupun reduceri de taxe şi creşteri de cheltuieli
bugetare, de cealaltă parte preşedintele Iohannis şi Banca Naţională, care
vorbesc de nesustenabilitatea modificărilor, care ar duce bugetul spre un
deficit bugetar de 5% din PIB în 2016.
Este sau nu
sustenabil noul cod fiscal? Răspunsul este „depinde”. Că să vedem impactul,
trebuie să înţelegem întâi cum funcţionează bugetul. Apoi vom vedea cadrul mai
larg.
Bugetul are
încasări, din taxe şi impozite în principal. România are anumite taxe la
niveluri foarte ridicate, dar gradul de colectare este foarte redus. Spre
exemplu, cota de TVA nominală este de 24%, dar cota de TVA încasată corespunde
unui nivel de circa 13%. Teoretic, crescând gradul de colectare, se pot reduce
nivelurile nominale ale taxării. Teoretic...
Bugetul are
plăţi, grupate în trei mari categorii: redistribuiri (pensii, subvenţii,
protecţie socială), cheltuieli de funcţionare (salarii, cheltuieli curente) şi
investiţii. Echilibrarea bugetului în ultimii ani s-a făcut prin reducerea
investiţiilor.
Apropierea anului
electoral 2016 duce la o presiune imensă pentru creşterea redistribuirilor
(mărirea alocaţiilor pentru copii, încercări de introducere de noi ajutoare
sociale) şi cheltuielilor de funcţionare (mărirea salariilor demnitarilor,
promisiuni de creştere a salariilor bugetarilor cu până la 70%). In schimb, vom
vedea o reducere încă şi mai accentuată a investiţiilor – ceea ce are o parte
bună, pentru că e zona în care statul este jefuit cu prioritate, dar şi o parte
rea, pentru că sunt anumite lucruri pe care numai statul le poate realiza
(infrastructura în principal).
Tot jocul acesta
de reducere a încasărilor şi mărire a cheltuielilor împinge bugetul de stat
spre deficit. Deficitul înseamnă alte împrumuturi pentru a-l finanţa, adică noi
poveri puse pe umerii generaţiilor viitoare. Atenţie, acest deficit suplimentar
se duce integral spre consum, nu spre investiţii, deci probabilitate 0 ca el să
ne aducă creştere economică viitoare, din care să rambursăm împrumuturile.
Pe de altă parte,
într-un cadru mai larg, bugetul şi fiscalitatea din spatele lui ne spun ce tip
de societate vrem să construim. Una în care să îi jefuim prin taxare pe
producătorii de avuţie sau una în care încurajăm oamenii să rişte pentru a
obţine venituri mai mari? Reducerile de taxe îndreaptă societatea spre un model
mai liberal, dar este fundamental ca sistemul de taxe mici să poată fi menţinut
şi după 2016 – altminteri ne vom trezi din 2017 cu o fiscalitate mai
asupritoare decât cea de azi.
Aşadar, este sau
nu sustenabil noul cod fiscal? Răspunsul nu e dat de cât de realiste sunt
reducerile de taxe, pentru că un buget poate funcţiona la orice nivel de
taxare. Răspunsul e dat de controlul cheltuielilor. Si, din păcate sau din
fericire, chetuielile sunt controlate de politicieni. In funcţie de
responsabilitatea lor, orice răspuns este posibil.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu