marți, 28 octombrie 2014

Cum se organizeaza o societate

Autor: Claudiu Minea

Nota: acest articol a fost publicat in numarul 3 (octombrie 2014) al publicatiei lunare "Azi la Mizil".

____________________________________________________________________________

 
Societatea românească îşi caută un nou mod de organizare. Sentimentul că “aşa nu se mai poate” a devenit acut. Care sunt variantele pentru viitor?
 
Primul model care ne vine în minte (şi cel mai popular de altfel) este cel al Omului Providenţial. Modelul are o certă capacitate de atracţie. Omul Providenţial, învăluit într-o aură mistică, se ocupă de toate problemele, are timpul necesar şi soluţiile pentru rezolvarea lor. In plus, are capacitatea de a se înconjura de oameni competenţi, corecţi şi loiali. Singurul efort pe care noi îl depunem, ca cetăţeni, este să ne prezentăm la vot, o data la fiecare patru ani, pentru a-l alege sau reconfirma. In restul timpului, putem aştepta liniştiţi ca altcineva să facă lucrurile pentru noi.
 
Au rămas, în mentalul colectiv, câteva personalităţi care pot fi cu uşurinţă încadrate în categoria Omului Providenţial: Burebista şi Decebal, Vlad Tepeş si Stefan, Cuza şi Carol I, mai nou chiar Ceauşescu. Imaginea lor a fost idealizată (uneori până la mistificare), astfel încât sa poată fi contrapusă unui prezent considerat mizer, iar discuţia să se poată încheia cu un apoteotic “unde eşti tu, Tepeş?”
 
Dincolo de imaginea sa atractivă, modelul Omului Providenţial nu dă rezultate, decât în cazuri limitate şi pe termen scurt. Din mai multe motive: pentru că Omul Providenţial nu există cu adevărat, fiecare om având plusurile şi minusurile sale; pentru că lucrurile sunt atât de complexe, încât nici o persoană, oricât de extraordinară ar fi, nu le poate cuprinde; pentru că o astfel de construcţie, dependentă de o singură persoană, nu are nici un instrument de corecţie a devierilor de la traseu. Si se mai pot găsi cu uşurinţă şi alte argumente contra. Trebuie, prin urmare, să ne gândim la altceva.
 
Al doilea model este cel al democraţiei de jos in sus. Pe scurt, acest model spune că oameni capabili şi corecţi (să-i numim lideri locali) pot promova în jurul lor principii si valori corecte, către copii, rude şi cunoscuţi. Dacă suficient de mulţi oameni vor face acest lucru, se va forma o masa critică care, la un moment dat, va schimba societatea.
 
Modelul are certe valori funcţionale. El duce la o societate democratică, cu baze morale solide, eficientă din punct de vedere economic, care preţuieşte şi propagă educaţia în toate sensurile ei. Modelul se pretează societăţilor mici, cu nivel de educaţie ridicat, în care oamenii au o înclinaţie naturală către respectarea voluntară a regulilor şi a legilor. Societăţile nordice sunt un bun exemplu de aplicare cu succes a acestui model.
 
Dincolo de certele sale avantaje, acest model are şi numeroase limitări. El depinde în mod fundamental de numeroşii lideri locali. In societăţile numeroase, numarul de lideri locali necesar este foarte ridicat şi ei trebuie să se sincronizeze în mod natural pentru a forma masa critică, ceea ce e foarte greu de realizat în practică. Lipsa progresului, a rezultatelor imediate, îi poate duce la demoralizare şi renunţare. Intr-o societate deschisă cum e cea românească, unii decid să părăsească pur şi simplu România, motiv pentru care acţiunea trebuie luată de la zero în respectiva comunitate. Apoi, în societăţi cu valori morale reduse, grupuri întregi de persoane rămân imune la acţiunile liderilor locali. Deşi mai eficient decât precedentul model, şi modelul democraţiei de jos în sus are limitele sale.
 
Al treilea model pe care îl propun este modelul acţiunii civice. Pe scurt, modelul presupune alegerea în funcţiile publice a uneia din cele mai bune variante posibile la momentul alegerii, chiar dacă nu este varianta ideală. Apoi, până la urmatoarele alegeri, aleşii sunt puşi în permanenţă sub presiune, prin toate variantele legale avute la dispoziţie: participarea la dezbaterile publice, petiţii, articole în presă, solicitarea de punere la dispoziţie a informaţiilor publice, acţionarea în instanţă, memorii către instituţiile europene, reclamaţii la parchete, mitinguri, referendumuri de demitere. Paleta instrumentelor este foarte, foarte vastă.
 
Omul Providenţial este rar. Democraţia de jos în sus funcţionează, dar cere timp şi înseamnă pentru România, în bună masură, încă o generaţie sacrificată. Acţiunea civică este calea de obţinere a rezultatelor imediate, care dau energia necesară pentru noi presiuni ulterioare. In pofida părerii generale, democraţia nu este o destinaţie a unei călătorii, ci este călătoria însăşi.
 
Cum spunea un legendar lider american, democraţia nu se lasă moştenire şi nu se transmite de la o generaţie la alta. Fiecare generaţie are propria bătălie de purtat, zi de zi, reluând lupta în fiecare dimineaţă. In fiecare dimineaţă, nu într-o dimineaţă la fiecare patru ani.
 
Mai este un lucru pe care adepţii democraţiei trebuie să îl ştie, pentru a fi preveniţi asupra a ceea ce îi aşteaptă. Dictatura înseamnă purtarea lanţurilor sclaviei. Democraţia înseamnă purtarea crucii libertăţii. Din păcate, o mare parte din oameni consideră prea grea crucea libertăţii şi o schimbă bucuroşi pentru lanţurile sclaviei plus o bucată de pâine.
 
Vestea bună este că nu suntem singuri. Adepţii democraţiei îi au alături pe prietenii din democraţiile vestice consolidate. Dacă România nu este azi o imensă mlaştină irespirabilă, este în bună masură şi meritul lor. Dar, din nou, nu putem aştepta totul de-a gata, ci trebuie să purtăm noi înşine această bătălie. Miza este o ţară pentru copii nostri. Dacă pierdem, va trebui să plecăm cu toţi. Este o perspectivă suficient de sumbră pentru a ne trezi?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu